شناور مخزن آب که تحت عناوین دیگری مثل فلوتر یا قطع کن تانک نیز شناخته می‌شود، وظیفه متوقف کردن ورود آب اضافی به درون مخازن را دارد. به این گونه که با نصب بر روی تانکر یا مخزن آب، اولاً مانع از ورود آب اضافی و ثانیاً سرریز شدن آن می‌شود. اگر بخواهیم به عنوان نمونه به یک مورد ساده اشاره نماییم، می‌توان شناورهای کولر آبی را نام برد.

به احتمال زیاد هر یک از ما یا این تجربه را داشته‌ایم و یا اینکه ممکن است بارها شاهد بوده‌ایم که برخی از کولرهای آبی، مخازن آب و حتی توالت‌های فرنگی دچار سرریز آب اضافی شده‌اند. وجود چنین امری فارغ از مسائل فنیِ احتمالی که ممکن است برای مخازن، کولرها و یا توالت‌های فرنگی به وجود آید، عمدتاً ناشی از وجود مشکل در فلوترهای آن‌هاست.

اگر بخواهیم تعریفی کلی و البته روشن‌ از شناور مخزن آب یا اصطلاحاً فلوتر ارائه نماییم، می‌توان گفت :

" شناور مخزن آب ( فلوتر، قطع کن تانک ) شیری است که بر روی تانکرها یا مخازن ذخیره سازی سیالات نصب می‌گردد و از قبل تنظیم می‌گردد تا از ورود بیش از حد مجاز سیالات به درون مخزن ( کولر، توالت فرنگی و... ) و در نتیجه سر ریز شدن آن جلوگیری کند. "

ما پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان " فلوتر تانکر آب " به معرفی و نیز بیان و بررسی شناور مخزن آب ( فلوتر، قطع کن تانک ) پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی بیشتر با فلوتر نگاهی به مقاله مذکور بیندازید.

اما در این مقاله قصد داریم تا نکاتی را در خصوص نحوه نصب شناور مخزن آب با شما در میان بگذاریم. نکته‌ای که پیش از پرداختن به این موضوع نیاز است به آن اشاره‌ای کلی داشته باشیم این است که فلوترها یا شناورهای مخزن آب دارای دو نوع مکانیکی و برقی هستند و ما قصد داریم تا در ادامه نحوه نصب فلوترهای مکانیکی (غیر برقی) را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

نحوه نصب شناور مخزن آب

 

 

 

هنگامی قصد دارید تا نسبت به نصب شناور مخزن آب ( فلوتر، قطع کن تانک ) اقدام کنید، لازم است تا برخی نکات را به دقت مورد توجه قرار دهید که در ادامه این نکات را به صورت خلاصه و در قالب 3 دسته‌بندی با شما در میان خواهیم گذاشت:

  • سایز فلوتر ( شناور مخزن آب )
  • نصب فیتینگ
  • نصب فلوتر ( شناور مخزن آب )

 

سایز فلوتر ( شناور مخزن آب )

با توجه به اهمیت فلوتر، نیاز است تا در انتخاب یک فلوتر مناسب از نظر سایز، به برخی نکات توجه داشته باشید که از میان این نکات 2 مورد دارای اهمیت بیشتری است:

  • سایز دهانه شیر فلوتر، اهمیت بالایی در سرعت پر شدن مخزن یا تانکری که فلوتر بر روی آن نصب است دارد. هر اندازه که دهانه شیر بزرگ‌تر باشد، طبیعتاً امکان عبور آب با حجم بیشتری به سمت مخزن وجود دارد.
  • میزان تحمل فشار از سوی فلوتر، نقشی کلیدی و مهم در کیفیت و نحوه عملکرد آن دارد. با توجه به فشارِ آبی که از سمت شیر ورودی به مخزن هدایت می‌شود، چنانچه فلوتر تحمل فشار آن حجم از آب را نداشته باشد، طبیعتاً شیر فلوتر باز می‌شود و بیش از حد مجاز آب وارد مخزن می‌گردد و در نتیجه باعث سر ریز شدن آب می‌گردد.

از این رو بسیار مهم است که در هنگام خرید فلوتر (شناور مخزن آب) به میزانِ تحملی که در مقابل با فشار آب دارد توجه داشته باشیم.

 

نصب فیتینگ

قبل از اینکه بخواهیم نسبت به نصب شناور مخزن آب ( فلوتر، قطع کن تانک ) اقدام کنیم، لازم است تا فیتینگ های آن را در قسمت ورودی و خروجی آب نصب نماییم. ما پیش‌تر در مقالات متعددی به طور مفصل به بررسی فیتینگ ها پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی بیشتر نگاهی به این مقالات بیندازید.

 برای نصب صحیح فیتینگ ها، لازم است تا محل دقیق اتصال ورودی و خروجی مخزن یا تانکر را مشخص کنید و سپس به وسیله یک گردبُر آن را سوراخ نمایید. در هنگام تعبیه محل اتصال‌ها (سوراخ‌ها)، توجه به چند نکته ضروری است:

  • محل اتصال ورودی باید حداقل 5 سانتی متر پایین‌تر از درب مخزن باشد.
  • محل اتصال خروجی باید حداقل 5 سانتی متر بالاتر از کف مخزن باشد.
  • سایز سوراخ‌های ایجاد شده باید حداقل 5 میلی‌متر از سایز فیتینگ بزرگ‌تر باشد.
  • پس از ایجاد سوراخ، حتماً تراشه‌های ریخته شده درون مخزن را به طور کامل جمع کنید.
  • واشر لاستیکی فیتینگ را دور آن قرار داده و در محل‌های سوراخ شده قرار دهید.
  • برای آب‌بندی کامل، از طرف دیگر (درون مخزن یا تانکر) مهره را با دقت محکم کنید.

 

نصب فلوتر ( شناور مخزن آب )

 

 

در هنگام نصب فلوتر در مخزن آب، چنانچه این عمل با دقت و بر اساس نکاتی که پیش‌تر اشاره گردید، صورت نگیرد، باعث نشتی آب مخزن می‌شود. بر این اساس نیاز است تا در هنگام نصب شناور مخزن ( فلوتر، قطع کن تانک ) برخی نکات را رعایت نمود که در ادامه برخی از این موارد را به صورت خلاصه نام می‌بریم.

  • برای اینکه فشار توپی شناور به طور کامل و به درستی به میله منتقل گردد و باعث سد نمودن جریان آب گردد، بایستی فلوتر کاملاً صاف و در راستای عمود بر کف مخزن بسته شود.
  • از رگلاژ (ریگلاژ) بودن فلوتر اطمینان حاصل نمایید. رگلاژ بودن فلوتر با توجه به نوع مدلی که دارد متفاوت است.
  • قبل از نصب، از سلامتِ کامل توپی شناور اطمینان حاصل کنید. در صورت وجود سوراخ یا شکستگی در توپی، آب درون آن جمع می‌شود و دیگر بر روی آب شناور نخواهد ماند و در نتیجه مسیر ورودی فلوتر کاملاً باز می‌گردد.
  • برای آب‌بندی کامل، می‌توانید به اندازه لازم دور رزوه‌های فلوتر را نوار تفلون بپیچید.

 

 

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص نحوه نصب شناور مخزن آب بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص شناور مخزن، فلوتر، قطع کن تانک سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.